23 آوریل 2024 - در یک مطالعه با پیگیری طولانی مدت، محققان تفاوت های قابل توجهی را در خطر ابتلا به دیابت در بین بیماران مبتلا به آپنه خواب، بسته به نوع درمان، کشف کردند.

با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ جمع آوری شده از سازمان های مراقبت های بهداشتی(HCOs)  در اروپا و جهان، محققان دریافتند که در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA)، جراحی راه هوایی فوقانی (UAS) بهتر از درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در مجلهOtolaryngology-Head & Neck Surgery  منتشر شد.

آپنه ی خواب، اختلالی که با قطع شدن تنفس در خواب مشخص می شود، با عوارض سلامتی مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. با این حال، اثربخشی نسبی گزینه های درمانی مختلف در کاهش این خطرات مورد بحث باقی مانده است.

این مطالعه به رهبری دکتر کارلوس اوکانر-رینا، و همکارانش از بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان Quironsalud Campo de Gibraltar، Palmones، در اسپانیا، با هدف دستیابی به دیدگاهی جامع از خطر ابتلا به دیابت در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب و مقایسه این خطر بین بیماران تحت درمان با فشار مثبت مداوم راه هوایی در مقابل جراحی راه هوایی فوقانی، انجام شد.

برای این منظور، محققان از شبکه تحقیقاتی داده‌های فدرال محلی و جهانی TriNetX برای دسترسی به سوابق پزشکی الکترونیکی، از جمله موارد مربوط به بیماران مبتلا به OSA، استفاده کردند.

نتایج زیر پس از تطابق نمره تمایل و تجزیه و تحلیل‌های همسان امتیاز داده‌های پنج سال پیگیری حاصل شد:

 بیمارانی که تحت جراحی راه هوایی فوقانیقرار گرفته بودند در مقایسه با بیمارانی که از CPAP استفاده می کردند، خطر کمتری برای ابتلا به دیابت داشتند (نسبت خطر 0.415).

 این خطر برای بیماران دیابتی تازه تشخیص داده شده الگوی مشابهی را نشان داد (نسبت خطر 0.382).

هر دو روش درمانی ممکن است از دیابت محافظت کنند(نسبت خطر 0.081 بعد از ،UAS در مقابل 0.195 بعد از CPAP).

در نتیجه،CPAP  و UAS می توانند از ایجاد دیابت جدید در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب جلوگیری کنند. هر دو درمان باعث کاهش بروز دیابت در بیماران OSA بالای 18 سال و با پیگیری 5 ساله شدند. با این حال، به نظر می رسد که جراحی راه هوایی فوقانی اثر پیشگیرانه قوی تری نسبت بهCPAP  دارد.

محققان نوشتند: "در مطالعه ی ما، تفاوت بین جنس، سن و وجود بیماری های همراه بین هر دو گروه قبل از تطابق قابل توجه بود، زیرا همانطور که انتظار می رفت درمانUAS برای بیماران جوان تر و سالم تر ترجیح داده می شود."

منبع:

https://medicaldialogues.in/surgery/news/upper-airway-surgery-bests-cpap-for-prevention-of-diabetes-in-sleep-apnea-patients-claims-study-127517